tisdag 26 juni 2012

Kort om Sweden Rock

Orkar inte göra ett mastodontinlägg om detta.
Blir några få rader om de få band som jag såg.

Onsdag:

Skulle se både Bourbon Boys och Entombed, men Bain och FestiWahlund kom överraskande ner, så jag sakade båda banden, söp min drängfull och slocknade.

Torsdag:

15:45-16:45: SAINT VITUS (US)  på Zeppelin Stage var en riktig positiv överraskning för både mig och Bain.
Tungt så att det räckte och blev över och en helt suverän spelning.
17:30-18:30: RIVAL SONS (US)   på Zeppelin Stage Bains kommentar "-Tar den här låten aldrig slut?", någonstans i slutet av fjärde låten säger lika mycket om vårt spritintag som Rival sons enformighet...
20:00-21:30: MASTODON (US)  på Festival Stage.  Helt fenomenal liveakt, som bara levererade och levererade och lever...ja ni fattar va?  Bland det bästa jag har sett live på mycket länge.

21:45-23:15: SEBASTIAN BACH(US) på Rock Stage.  Bra spelning, stundtals MYCKET bra, men Seb har inte samma tryck i rösten längre. Klart godkänd spelning dock.

23:30-02:00: SOUNDGARDEN(US)  på Festival Stage.  Ett band, som jag heller aldrig har sett tidigare live. Överraskande bra... Synd att publiken svek.



Fredag

12:00-13:15: ADRENALINE MOB(US)  på Rock Stage. Startade dagen med husguden och trumfantomen Portnoys nya projekt.
Russel Allens pipa väckte nog samtliga bakfulla och nyss uppstigna besökare.
Riktigt bra spelning med liiiite för långa och många gitarrsolon. 

13:30-14:45: AXEL RUDI PELL(D)  På Festival Stage. Kollade på fyra låtar, innan jag tröttnade och gick hem till husvagnen.
21:45-23:15: MOTÖRHEAD (UK)   på Rock Stage. En av de tråkigaste Motörheadspelningarna som jag har bevistat. Lemmy var drängfull/hög, men levererade ändå felfri (så felfri som det kan bli när det gäller Lemmy) sång.Bättre än spelningen på Getaway, men de kan bättre !
23:30-02:00: TWISTED SISTER(US)  på Festival Stage. Jag hade egentligen inga planer på att se detta, men jag hakade på ändå. Skaplig spelning, men personligen, så tycker jag att Dee är lite småfjantig nuförtiden.

Lördag

16:00-17:00: ORANGE GOBLIN(UK) på Zeppelin Stage. Var väl något av en besvikelse. Såg sex-sju låtar innan jag avvek från spelningen.

18:30-19:30: CRUCIFIED BARBARA (S) på Rockklassiker Stage. Sveriges enda kvinnliga rockband gjorde en bra spelning. 
20:00-21:30: LYNYRD SKYNYRD(US) på Festival Stage. Så var tiden då äntligen inne för bandet som fick mig att åka till SRF i år.Sydstatarna kliver ut och kör alla de låtar som jag ville höra, När Free Bird rullar igång, så intar LFS och Sandrajäveln ryggläge och bara njuter.
Schysst spelning, men absolut inte bäst på festivalen.
21:45-23:15: KING DIAMOND(DEN) På Rock Stage  Såg 1 ½ låt och jag kan FÖR MITT LIV inte begripa hur någon på denna planet kan lyssna på någonting dylikt?
23:30-02:00: MÖTLEY CRÜE(US) På Festival Stage. Vince Neil suger !!!
Summering av festivalen: Trevligt ressällskap, Kallt så in i helvete på kvällarna/nätterna. Bra musik/mat/bira.

Nästa år, så är RUSH redan inbokade till festivalen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade